הסוד-שבך1

כיצד ננצל מעין רעה?
יש עצה נפלאה; בפרשת בלק נאמר "וישא בלעם את עיניו וירא את ישראל שכן לשבטיו ותהי עליו רוח אלוקים". ומפרש רש"י שבלעם ביקש להכניס בישראל עין רעה אבל השכינה שרתה על ישראל כדי להגן עליהם, כי היות ובנ"י שמרו את עיניהם שלא להסתכל בפתחי חבריהם כדי שלא להכניס בהם עין רעה, ולכן מידה כנגד מידה הגן עליהם השם יתברך ברחמיו.
ולכן אדם שעובד על עצמו שלא להסתכל בעין רעה על הצלחת השני אלא להפך הוא שמח בהצלחתו אזי במידה כנגד מידה אין אפשרות לרע עין לפגוע בו, וגם אם מישהו יתפעל מהצלחתו בשמיים יתעלמו מזה ויגנו עליו ("הסוד שבך").

 

הידיעה והבחירה – קורח תש"ע

פורסם ב: יום שישי 19 אפריל ,2013

אם היינו בעלי רוח הקודש האם זה היה עוזר לנו בבחירה? התנא באבות אומר "אם אין אני לי מי לי וכשאני לעצמי מה אני…

 

" אז מה הוא רוצה? אנחנו יכולים לפעול לבד או לא? הידיעה והבחירה – מה שייך לנו ומה לקב"ה? ואיך זה שליצר יש כזה כוח לסחוף את האדם לתאוות? מהיכן נמשכות הכפירות והתאוות? סיפורו של הישמח משה שגילה בצד של מי הוא היה במחלוקת קורח מה ה' יתברך רוצה מאיתנו? אם לא צריכים אותנו אז – שלום!!! ואם כן צריכים אותנו אז – שיעזרו!!! בשיעור זה נקבל תשובות לשאלות 1. אם הקדוש ברוך הוא מנהל את העולם אז מה הוא צריך אותנו ואת הדברים הטובים שאנו עושים? 2. ואם הוא כן צריך את זה אז למה הוא נותן ליצר להפריע לנו? 3. אם כשהאדם חוטא הוא פוגם ומקלקל בעולמות אז מה בדיוק עוזרת התשובה,האם היא מתקנת? 4. חז"ל אמרו ש"האומר אחטא ואשוב אין מספקים בידו לעשות תשובה" אז אדם כזה יכול לעשות תשובה או לא? 5. אם הקב"ה צריך כל אחד אחד מאיתנו האם אנו יכולים ח"ו לעשות בדווקא וכביכול להרוס לו? 6. אם נאמר שמהירידות של האדם הקב"ה מרומם אותו האם מותר לאדם ליזום ירידות? 7. מה קורה מהגברת הבחירה על הידיעה? 8. מה קורה מהגברת הידיעה על הבחירה? 9. חז"ל אמרו ש"אדם שמניח תפילין ומתעטף בציצית ניצל מיצר הרע" אז איך זה שאנו רואים כאלו שמניחים תפילין ומתעטפים בציצית ובכל אופן נופלים? 10. מקורח יצא שמואל הנביא ולהבדיל מבני בניו של המן למדו תורה וכן סנחריב.. איך זה שמאנשים כאלו יכול לצאת צאצאים צדיקים? 11. מה הפרוש שהקדוש ברוך הוא מניח תפילין? 12. מה הפרוש שהקדוש ברוך הוא מבקר חולים? 13. בתהילים ישנו פסוק "אחת דיבר אלוקים שתיים זו שמעתי" אייך זה יתכן? 14. האם אנו יכולים לדעת את טעמם של המצוות? 15. אם מזוזה היא מצוה כזו חשובה אז למה שלא נכתוב אותה על טס של כסף/זהב? 16. למה נשחטת הבהמה דווקא מהצואר ולא מהעורף? 17. מה נוצר מהבלבול של החלפת מצוות ועבירות בין אדם לחברו בדיבור לשון הרע? ועוד… ועוד…

 

פורסם על ידי: