הסוד-שבך1

כיצד ננצל מעין רעה?
יש עצה נפלאה; בפרשת בלק נאמר "וישא בלעם את עיניו וירא את ישראל שכן לשבטיו ותהי עליו רוח אלוקים". ומפרש רש"י שבלעם ביקש להכניס בישראל עין רעה אבל השכינה שרתה על ישראל כדי להגן עליהם, כי היות ובנ"י שמרו את עיניהם שלא להסתכל בפתחי חבריהם כדי שלא להכניס בהם עין רעה, ולכן מידה כנגד מידה הגן עליהם השם יתברך ברחמיו.
ולכן אדם שעובד על עצמו שלא להסתכל בעין רעה על הצלחת השני אלא להפך הוא שמח בהצלחתו אזי במידה כנגד מידה אין אפשרות לרע עין לפגוע בו, וגם אם מישהו יתפעל מהצלחתו בשמיים יתעלמו מזה ויגנו עליו ("הסוד שבך").

 

חורבן בית המקדש

פורסם ב: יום שבת 20 אפריל ,2013
מהי הרגשת חורבן בית המקדש?

האם אנו יודעים להרגיש זאת? מה בדיוק היה בזמן בית המקדש? מה פרוש "ישבו איש תחת גפנו ותחת תאנתו"? ממה נובעים מצוקות הנפש של דורנו? חז"ל לימדונו ש"כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בבנינה" מדוע הלשון "זוכה ורואה" בלשון הוה ולא בלשון עתיד? מהי מיתת הלב ומהו רע עין?סיפורו של יהודי שפתח חנת לתכשיטים במיקום לא טוב ובכל זאת הצליח בצורה יוצאת מין הכלל. הגמרא אומרת "בגלל קמצא ובר קמצא חרבה ירושלים" למה בעצם ישנה אשמה על קמצא שבכלל לא הגיע לסעודה ולא עשה כלום? איך ועל ידי מה ניתן בט' באב להמתיק את כל המרירויות של כל השנה כולה? "ואנוכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא" – זוהי הסתרה שבתוך ההסתרה! מה פרושה של הסתרה זו ואיך זוכים להסיר את ההסתרה הזו?סיפור על ר' ברוך ממזיבוז זיע"א ומדוע בכה ממשחק המחבואים של נכדו?סיפור על ר' נחמן מצ'רנוביל שבכה בלילה באכסניה והדו שיח שנוצר עקב כך עם בני הזוג בעלי הבית סיפור על החוזה מלובלין ומדוע הרגיש דקירות סכין מאחת המיטות כששכב לנוח?מהי עצבות ומהם יאושים ואיך מעוררים את רחמי שמים עלינו? על מה חרבה הארץ ואיך ניתן לקבל מחילה על זה?

פורסם על ידי: