הסוד-שבך1

כיצד ננצל מעין רעה?
יש עצה נפלאה; בפרשת בלק נאמר "וישא בלעם את עיניו וירא את ישראל שכן לשבטיו ותהי עליו רוח אלוקים". ומפרש רש"י שבלעם ביקש להכניס בישראל עין רעה אבל השכינה שרתה על ישראל כדי להגן עליהם, כי היות ובנ"י שמרו את עיניהם שלא להסתכל בפתחי חבריהם כדי שלא להכניס בהם עין רעה, ולכן מידה כנגד מידה הגן עליהם השם יתברך ברחמיו.
ולכן אדם שעובד על עצמו שלא להסתכל בעין רעה על הצלחת השני אלא להפך הוא שמח בהצלחתו אזי במידה כנגד מידה אין אפשרות לרע עין לפגוע בו, וגם אם מישהו יתפעל מהצלחתו בשמיים יתעלמו מזה ויגנו עליו ("הסוד שבך").

 

התחדשות – דיסק מס' 21

פורסם ב: יום רביעי 10 אפריל ,2013

התחדשות דרושה לאדם העובד את ה', כדי שהוא לא ישקע בהתיישנות שהופכת את כל עבודתו להרגל, בבחינת "מצוות אנשים מלומדה".

רבינו מגלה שלכל אחד יש אפשרות וכוח להתחיל בכל פעם מחדש,כיון שההתחדשות טבועה בבריאה ועל ידי שהבריאה כולה מתחדשת יש גם לכל אחד הכוח להתחדש. וכך כותב מוהרנ"ת:

כל "יום וים הוא בריאה חדשה ממש, כי היום הזה עדיין לא היה מעולם. ועיקר ההתחדשות בכל יום ויום הוא רק בשביל להמשיך ולהאיר מקדושתו העליונה עלינו מחדש, לעורר אותנו להתחדש בכל יום ויום ברצונות חזקים וחדשים לה' יתברך" (ליקוטי הלכות, ברכות השחר ה).

עושים עושים זאת בעיקר על ידי שמסירים את "מניעות המוח", מעבירים את המחשבות המיותרות, אז מתגלים כוחות הנפש שטמונים בנו להתחיל מחדש. מניעות המוח נובעות בעיקר:

א. מזיכרון הכישלונות של העבר – ,שהרי גם בעבר לא הצלחתי להחזיק מעמד, – ומממלא משליכים מכך על העתיד – ,בטח שגם עכשיו אפול,…

ב. מאי הוודאות לגבי העתיד – ,שהרי אני לא כזה תמים, ואני כבר מכיר את עצמי שבדרך כלל אני לא מחזיק מעמד לאורך ימים, ואם אפול, הנפילה שתגיע רק תכניס אותי לתסכול גדול יותר'.

לפיכך צריכים אנו לחרוט עמוק במוח ובלב, שההתרשמות השלילית שלנו מהעבר, מקורה אך ורק ביצר הרע. אין לנו להתחשב עם קורות העבר כלל וכלל, כדברי רבינו, ש "אצלו הדרך, שכל מה שעבר והלך – נפסק והולך לחלוטין; ואינו מבלבל כלל עצמו במה שכבר עבר והלך" (שיחות הר"ן כו).

ולגבי העתיד יש לזכור, שכל התעוררות להתחדש, מעוררת את חסדי ה' והוא נותן כוח חדש להתגבר על היצר, כדברי מוהרנ"ת: "המקורבים להצדיק האמת, הם מאמינים שכל יום ויום שבא לעולם הוא עניין חדש לגמרי… עד שממשיכין חסדים חדשים בכל יום מחדש" (ליקוטי הלכות שם) .

בכל פעם שאדם מתגבר לשוב ולהתחדש – בשמיים מתפארים בכך מאוד, שאדם השרוי במצב ירוד שכזה שב ומתחדש; ואף אם לא יחזיק מעמד, בכל זאת עם ההתחדשות עצמה ה' מתפאר, ועל ידי זה מתעוררים בשמיים רחמים גדולים, לזרז מאוד את גאולת נפשו.

בזכות אלו שמתגברים להתחדש כל הזמן, ניוושע כולנו, כדברי מוהרנ"ת:"על ידי כל אלו היראים שילכו בדרך זה, לבלי להניח להפיל את עצמן בשום אופן בעולם, רק להתחיל בכל יום מחדש – על ידי זה ניזכה לביאת משיח" (שם, קריאת התורה ו).

פורסם על ידי: